Skor
Yrkesprofilen -Yrkesprofilen +

Du är här: Framtidsvalet / Yrkesprofilen / Järnväg och infrastruktur / Maskinförare

Gillar du frihet och är beredd att ta ansvar är Infranord en bra arbetsgivare

3

Hon är kvinnan som manövrerar Kockumtrallan, ett 30 ton tungt fordon som kan dra 300 ton efter sig längst järnvägen.

Järnvägsbranschen är inte endast en bransch för män. Det är Ann-Katrin Svensson, Bantekniker och nyexaminerad fordonsförare i Region Södra, ett levande bevis på. Efter 11 år har hon skaffat sig en gedigen kunskap och erfarenhet och kan med bravur uppvisa goda resultat i det hon åstadkommit.

Vem är egentligen Ann-Katrin Svensson?

-          Jag är uppvuxen i en stor familj på en gård strax utanför Eksjö. Gården låg ganska avsides ifrån både skola och vänner. Jag fick tidigt vanan att resa långt för att få det jag vill ha. Idag pendlar jag 2 timmar, mellan Vetlanda där jag bor och Hultsfred där jag arbetar just nu, för att få köra Kockumtrallan som nyexaminerad fordonsförare på Infranord. Jag har många teoritimmar bakom mig och fick i våras behörigheten TTJ, Trafikverkets Trafikbestämmelser Järnväg, som krävs för att bli fordonsförare. I maj 2016 körde jag upp och har sedan dess avverkat många fordonstimmar på spår, vilket är jätteroligt.

Vad lockar en kvinna att söka sig till järnvägsbranschen?

-          I mitt fall var det en slump. Jag var arbetslös och fick via arbetsförmedlingen en anvisning om att söka en tjänst på Banverket Produktion, som företaget hette 2006. Helt otippat fick jag jobbet och utbildades som Bantekniker. Detta var för 11 år sedan och jag trivs fortfarande jättebra. Jag är utbildad inom estetisk konst och rörlig bild. Jag har även läst Naturvetenskapliga basåret, en informatörsutbildning och Industridesign.

Vad är det bästa med att arbeta på Infranord?

-          Det är ett fritt jobb, man är ute jämt och det är härligt att få jobba med frihet under eget ansvar. Dessutom är det roligt att få arbeta med så många duktiga människor.

Beskriv en vanlig dag på jobbet

-          Att arbeta på järnväg är inte ett 07:00-16:00 jobb, utan man får vara beredd att rycka in när man behövs. Det är ett arbete förknippat med ett stort säkerhetstänk. Det är många som ska samsas om tid i spår och det är en process i sig att bara komma ut i spåret. Dagen börjar med att jag begär en spärrfärd, det innebär att spåret är fritt från tågtrafik den sträcka jag ska köra. Sedan samordnar jag med Tågklarerare, som bevakar driftplatserna/stationerna, vilka som arbetar utmed spårsträckan och vilket tillstånd var och en har. Tillstånden styr vilka skyddsformer de har. Det är mycket att hålla koll på och det krävs att man är på alerten för att ha full kontroll på situationen.

Hur är det att vara kvinna och arbeta med ett så tungt arbete?

-          Jag har ej samma fysiska förutsättningar som en man, vilket innebär att jag måste tänka mer teknik för att använda tunga verktyg. Som kvinna måste jag bevisa att jag klarar av mitt arbete. Det jag inte kan söker jag kunskap om genom att fråga mer erfarna förare som gärna delar med sig tips och råd. Alla är hjälpsamma och jag trivs att arbeta tillsammans med män. Som kvinna får man ha lite skinn på näsan och säga ifrån ibland för att inte bli överkörd. Jag delar fordonsansvaret med två andra kollegor, en besiktningsman och en signaltekniker, men det är mest jag som kör när det är mycket underhållsarbete. Det är viktigt att vara flexibel. När jag inte kör Kockumtrallan, arbetar jag som Bantekniker.

Vilka är dina framtidsmål?

-          Jag trivs bra på Infranord och mitt framtidsmål är att få gå utbildningen för Tågfärd inklusive ATC. Då blir jag en fullfjädrad fordonsförare.

Skulle du rekommendera andra att arbeta på Infranord?

-          Absolut! För en självgående flexibel person som tycker om att arbeta med frihet under ansvar är Infranord en bra arbetsgivare. Utöver bra lönevillkor finns ett stort utbud av utbildningar, vilket innebär goda utvecklingsmöjligheter inom företaget.

Webbutveckling: Novitell AB