Scania-Bilar Sverige AB

Servicetekniker - ett jobb i teknikens framkant

För serviceteknikern Emelie Sandman i Linköping är datorn ett av de viktigaste arbets­verktygen. Mycket av arbetet görs på distans. Scanias fordon far dagligen världen över. Men det spelar ingen roll för medarbetarna på serviceanläggningen i Linköping. De fjärravläser fordonen och kan på distans se hur de mår.
- Tack vare att fordonen är uppkopplade kan vi kalla in dem när det behövs, varken mer eller mindre, säger Emelie Sandman, servicetekniker på Engströms Lastbilar AB i Linköping.
Hennes uppgift är att reparera och underhålla åkeriernas fordon.
- Det viktigaste är bedöma vad som ska göras och ha förståelse för kundens behov av fordonet. Ju bättre jobb vi gör med last­bilarna, desto längre rullar de vidare på vägarna, säger hon.

Varför är det viktigt?
- Det är där som åkerierna vill vara. Inte vid serviceanläggningen. Vårt arbete påverkar även viktiga samhällsfunktioner. Räddningstjänst, sjukhus, matbutiker, kollektivtrafik och renhållning - alla är de beroende av fungerande fordon.

Hur fick du jobbet?
- Under fordonsutbildningen praktiserade jag på Scanias anläggningar och när skolan var slut var det enkelt att fortsätta där, de känner mig och jag känner dem. Riktigt smidigt. Det finns gott om jobb som servicetekniker.

Hur ser en vanlig arbetsdag ut?
- På morgonen samlas vi för genomgång om dagens arbeten. Där vi ser vad som ska göras, beställer reservdelarna och annat.

Var det något som överraskade dig med yrket?
- Jag har arbetat i ett år och det som överraskade mig var att arbete inte är lika tungt som man kan tro, det finns gott om hjälpmedel när man känner att det behövs.

Vad är det bästa med jobbet?
- Kollegorna, utan tvekan! Det är bra stämning och lättsam atmosfär, dessutom hjälper vi varandra med tips och råd när det behövs. Man är aldrig ensam. Då och då kan det vara rätt kluriga uppgifter som gör att man får tänka till och hjälpas åt.