Lokförare

Jag heter Tim och jag jobbar som lokförare på Railcare sedan april 2012.

Jag valde mitt yrke på grund av
Jag hade en kompis som var lokförare och han talade mycket bra om branschen så jag läste på lite och skickade in en ansökan.

Jag har följande utbildning
Jag har en godkänd gymnasieexamen och en YH-lokförarutbildning.

Denna utbildning krävs för mitt yrke
Det krävs en godkänd gymnasieexamen. Det krävs även att du klarar urvalstesterna till utbildningen.

Detta är fördelarna med mitt yrke
Att arbeta som lokförare med inriktning mot Entreprenad hos Railcare innebär att man har komprimerad tjänst och arbetar sju dagar följt av sju dagar ledigt. Det betyder också att man kan bo nästan var man vill och att man får se en stor del av landet.
Våra projekt är allt ifrån enstaka maskinflyttar till större spårbytesprojekt som pågår ett par månader, och under vintern drar våra lok snöhanteringsmaskiner. Det innebär en väldigt stor variation med olika utmaningar och olika kontakter.
Som lokförare är man också ett av företagets viktiga ansikten ute hos kunden.

Detta är nackdelarna med mitt yrke
Nackdelarna är nog natt- och helgjobb. Järnvägen står aldrig still. Men vi hos Railcare jobbar oftast antingen natt eller dag en hel arbetsvecka medan många andra företag har varierade arbetstider.

Detta är mina arbetsuppgifter under en typisk arbetsdag
Eftersom vi riktar oss mot underhåll och övrigt arbete på järnvägen så har vi inga typiska dagar. Ingen dag är den andra lik.

Oftast jobbar vi med våra kollegor på Railcare AB som utför kabelsugning, makadambyte, dränering och liknande arbeten. Då börjar vi med att ses i hotellreceptionen för att diskutera dagens arbete, sen beger vi oss tillsammans ut till loken och arbetsmaskinerna. Jag går igenom mina maskiner såsom att kolla olja, vatten, bränsle samt ser till att loket är i trafikdugligt skick, medan mina kollegor går igenom sina maskiner. Sedan kör jag ut oss till platsen som vi ska arbeta på och vi stänger av området och börjar arbeta.

Ofta är man ett gäng och det blir väldigt trevlig stämning, så passen brukar gå fort. När vi är färdiga med arbetet packar vi ihop och åker tillbaka dit vi började för att stänga av våra maskiner, syna så att det inte är något trasigt samt kollar olja, vatten och bränsle igen. Sen åker vi tillbaka till hotellet och äter middag tillsammans.

Några av de arbetsuppgifter jag har som Lokförare är:

  • Klargöring av fordon
  • Problemlösning
  • Planering
  • Lättare underhåll (fylla olja, vatten)
  • Transport av lok och vagnar
  • Egenuppföljning (läsa på om man känner sig osäker på något)

Utvecklingsmöjligheter inom mitt yrke är
Inom Railcare jobbar vi med många olika loktyper; tmy, tmx, tmz, t43, t44, ma, traxx (Kaunis Iron) och det finns alltid möjlighet att utvecklas. Vi provkörde även nya br187 när de skulle typgodkännas i Sverige.
Sedan ett år tillbaka är jag även utbildad Instruktör och får nu göra uppföljningar, hålla i lokutbildningar för nya förare och liknande.

Övrigt intressant/att tänka på med mitt yrke är
Lokförare är en framtidsbransch som kommer att fortsätta utvecklas. Det finns mycket stor potential att utföra transporter på ett miljövänligt och säkert sätt. Det stora problemet är att underhållet har blivit åsidosatt de senaste åren och därför finns det väldigt mycket jobb för oss som ett underhållsbolag med spetskompetens inom spårbyten.
När jag började hos Railcare valde jag att flytta till Östersund. Vi har just nu förare som bor i Kiruna i norr och Stockholm i söder.
Det är även väldigt fördelaktigt att jobba 7/7 eftersom man blir ledig på ett helt annat sätt när man har sju helt lediga dagar framför sig.