Audio Lead på Mirage Game Studios

Mitt arbete går ut på att skapa och implementera allt ljud och musik till våra spel.

Joakim, Audio Lead på Mirage Game Studios

Varför valde du att syssla med spel?
Mitt intresse för spel och musik har varit starkt ända sedan jag var liten. Min uppväxt spenderades åt många olika musik- och spelprojekt, och jag slutade aldrig riktigt att vara nyfiken på att lära mig nya grejer. Det var först efter gymnasiet som jag insåg att man kanske kunde jobba med det här också, så jag sökte in till Högskolan i Skövde och hade jättekul i 3 år samtidigt som jag lärde mig enormt mycket och knöt många goda kontakter. Äventyret har bara fortsatt efter det.

Vad har du för utbildning?
3 år kandidatexamen från Högskolan i Skövdes dataspelsutvecklingsprogram, inriktning på ljud och musik, samt en 2-årig yrkesutbildning som systemutvecklare.

Vilka är fördelarna/nackdelarna med yrket?
Den största fördelen med den här typen av jobb är den konstanta kreativa processen man befinner sig i under ett projekts livscykel. Varje dag går ut på att lösa olika utmaningar och skapa nya, intressanta världar och upplevelser tillsammans med de andra avdelningarna (art, design, tech, UI/UX).

En nackdel med att jobba med ljud och musik dagligen är att man lätt tröttar ut öronen och huvudet. Det är viktig att lära sig att ta pauser och att vara snäll mot sin hörsel.

Hur ser en typisk arbetsdag ut?
Varje dag är unik. En vanlig arbetsdag kan innebära att jag står och skriker i studion och skapar monsterljud till att sitta och koda coola system, eller så sitter jag och gör musik. Vi är en liten spelstudio vilket kommer med lite kreativ frihet som är både givande och krävande. En härlig balans mellan nöje och jobb.