Kundservicemedarbetare, Skyddsombud – Ragn-Sells

Jag heter Zara och är 31 år och har arbetat på Ragn-Sells sedan 2017, men jag har arbetat på kundservice inom andra företag före det.

Jag valde mitt yrke på grund av

När jag var yngre ville jag bli journalist eftersom det innebär mycket kontakt med människor, men av en slump började jag arbeta på en kundservice och tyckte att det var jätteroligt. Där fick jag fortfarande kontakt med människor och lösa problem.

Jag har följande utbildning
På gymnasiet gick jag Media med inriktning textkommunikation. Den utbildningen har varit till stor hjälp i mitt yrke. Jag har sedan fått specifika utbildningar i de företag jag sedan arbetat på.

Denna utbildning krävs för mitt yrke
Gymnasieutbildning, gärna inriktning ekonomi, service eller administration. Erfarenhet inom serviceyrken, kundservice eller administration är bra.

Detta är fördelarna med mitt yrke
Det är ett varierande arbete, vilket jag tycker är väldigt roligt. Ärendena och kunderna varierar och en dag är aldrig lik den andra. Det finns mycket utvecklingsmöjligheter och plats för personlig utveckling, som till exempel att hantera olika människor.

Jag tycker att branschen med avfallshantering är väldigt intressant och det är roligt att få möjlighet att lära sig mer om olika material och så vidare. Jag är väldigt intresserad av farligt avfall och har fått möjlighet att fördjupa mig i det.

Jag tycker också att det är positivt att arbetet är förlagt under kontorstider, jag slipper arbeta kvällar och helger. Vi har även arbetstidsförkortning på Ragn-Sells vilket jag använder för mina fritidsintressen.

Detta är nackdelarna med mitt yrke
Ibland kan det vara stressigt, mycket händer samtidigt. En del kunder kan vara irriterade, men man lär sig fort att hantera sådana situationer.

Det är svårt att ha en dålig dag inom kundservice, men i vår grupp kan vi vara flexibla och arbeta hemifrån eller vara bortkopplad från telefon och bara hantera mail den dagen.

Detta är mina arbetsuppgifter under en typisk arbetsdag
Vi svarar på inkommande samtal och mail från kunderna. Det kan handla om allt från leveransfrågor, frågor om material, fakturafrågor, beställningar och så vidare. Många frågor handlar om farligt gods; hur det ska märkas och paketeras.

En del i mitt arbete är även upplärning av nya kollegor, skriva arbetsrutiner och så vidare.

Ibland har jag även uppdrag kopplade till min roll som Skyddsombud, till exempel riskbedömningar, förhandlingar, samtal med medlemmar coh skyddsronder.

Utvecklingsmöjligheter inom mitt yrke är
Många medarbetare börjar på Kundservice. Man får lära sig väldigt mycket om allt, eftersom vi är första kontakten med kunden många gånger. Många går vidare till administration, transportplanering, säljare osv. Inom vår bransch kan man också specialisera sig inom en avfallsström eller liknande. Det finns ett stort behov specialister i branschen.

Bara man är intresserad finns det mycket möjligheter att utvecklas inom ett område.

Övrigt intressant/att tänka på med mitt yrke är
Som kundservicemedarbetare finns det ofta jobb. Det är en bra grund och du har möjligheter att dels välja en bransch som intresserar dig och dels att växa med andra arbetsuppgifter inom ett företag.