Söka jobb

Att hitta ett jobb

  • Genom vänner och bekanta. Nära hälften av alla jobb tillsätts utan att arbetsgivaren har annonserat.
  • Ta själv kontakt med arbetsgivaren.
  • Annonser i tidningar är ett annat sätt att upptäcka lediga jobb på.
  • På internet finns det många jobbsajter bl.a. Arbetsförmedlingens PlatsbankJobbsafariStudentjob m fl.
  • Skapa konto på Linkedin för att kunna dra nytta av ditt nätverk. Så här gör du.

Telefonsamtal
Det första intrycket är alltid viktigt. Det är bra att ringa arbetsgivaren innan du skickar in din ansökan. Du får tillfälle att få veta mer om jobbet och få arbetsgivaren intresserad av just dig. Respektera om arbetsgivaren skrivit i annonsen att de inte vill ha telefonsamtal. Läs igenom platsannonsen noga innan du ringer, så att du inte ställer frågor som besvaras i annonsen.

Ansökan
Din ansökan ska väcka arbetsgivarens intresse. Gör inte presentationen för lång - en A4-sida är lagom långt. Skriv inte för hand. Var kortfattad och enkel.

Ansökningshandlingar består av:

  • Personligt brev
  • CV – Levnadsbeskrivning
  • Betyg

Det står oftast i annonsen vad som ska skickas med. Ibland räcker det med ett personligt brev och ett CV, men i­bland vill arbetsgivaren även se betyg.

Praktiska tips när du söker jobb

Hur du skriver ett CV

Anställningsintervjun