Checklista för anmälan till högskola/universitet

  • Gå in på Antagning.se och sök fram de utbildningar du vill anmäla dig till. Du måste skicka in din anmälan senast den 16 oktober för studier till våren och 16 april för studier till hösten. Om du är osäker på om du har de förkunskaper som krävs kan du ta hjälp av din studievägledare.
  • Skapa ett användarkonto och gör en webbanmälan.
  • Se till att du sorterar dina utbildningar i den ordning du vill ha – det du helst vill komma in på sätter du högst upp i din anmälan och så vidare.
  • Ladda bara upp de betyg och intyg som inte redan finns hos oss. Om din skola för över gymnasieexamen till betygsdatabasen, behöver du inte ladda upp dem själv. Har du inte möjlighet att ladda upp dina betyg? Skicka dem i så fall via post i stället.
  • Vänta inte med att ladda upp de betyg du har. Du har sedan fram till den 1 december för studier till våren och 21 juni för studier till hösten på dig att ladda upp de betyg du får vid terminens slut. Andra dokument kan ha andra deadlines. Kolla noga på sidan Viktiga datum.
  • Fyll i den aktiveringskod som vi skickat till din folkbokföringsadress. När du gjort det, kan du kontrollera dina meriter.
  • Gå in på Mina sidor och se vad vi har registrerat och om du behöver ladda upp fler betyg.