Grafiker på Mirage Game Studios

Det har alltid varit en dröm för mig att skapa inlevelserika världar och spännande upplevelser åt folk.

Tobias, Grafiker på Mirage Game Studios

Varför valde du att syssla med spel?
Spel har alltid legat mig varmt om hjärtat. Som grafiker är spelutvecklarjobbet ett mycket kreativt uppfyllande jobb med stor variationspotential. Jag får skapa fantastiska och galna grejer hela tiden vilket passar mig väldigt bra!

Vad har du för utbildning?
Jag studerade Teknik med inriktning design på gymnasiet och därefter Computer Graphics Design på Yrgo i Göteborg, en tvåårig ganska bred utbildning i Digital Visualisering.

Vilka är fördelarna/nackdelarna med yrket?
Det kreativa elementet och att man får lov att verkligen släppa loss sin fantasi är det bästa med jobbet och det är ett sätt att arbeta konstnärligt i en blomstrande bransch. Spel är interaktiva i sin natur och det är en häftig upplevelse att se folk över hela världen spela något som du har skapat. Men det är många timmar framför datorn, med allt vad det innebär, och det kan ibland vara stressigt vilket inte precis föder kreativiteten.

Hur ser en typisk arbetsdag ut?
Vanligtvis har jag en pryl eller en karaktär jag jobbar aktivt med och beroende på vilka krav det finns på den så avgör det vad jag ägnar mig åt. Vissa dagar blir det att teckna, andra blir det 3D-modellering eller animation! Jag arbetar inom ett mindre Art team som hela tiden strålar samman för att brainstorma eller ge varandra feedback. Vi strävar mot att ha en kreativt främjande miljö där vi har roligt tillsammans och vi hjälper varandra att skapa så bra vi kan. Och varje dag klockan tre blir det spelpaus!