Entreprenadingenjör

Jag heter Gustav och jag började jobba på som entreprenadingenjör på Infranord i juni 2016

Jag valde mitt yrke på grund av
Jag har alltid varit intresserad av infrastruktur och samhällsbyggande men inte vetat vad jag ville hålla på med. Genom ett tidigare yrke kom jag i kontakt med järnvägen och fick upp intresset men bestämde mig först när en nära vän började jobba på dåvarande Banverket produktion och berättade om alla äventyr.

Jag har följande utbildning
Yrkesutbildning på gymnasiet
Tekniskt basår
Högskoleingenjör, inriktning byggnadsteknik: Väg och vatten.

Denna utbildning krävs för mitt yrke
Högskoleutbildning är inget krav men det hjälper, annars kommer man långt med ett glatt humör och lite ordning och reda.
Att kunna ha många tankar i huvudet samtidigt underlättar också.

Detta är fördelarna med mitt yrke
Det är omväxlande och ingen dag är den andra lik vilket är stimulerande. Jag lär mig ständigt nya saker och känner att jag utvecklas vilket är viktigt för mig.
Mycket av arbetet kräver bara en dator med internetuppkoppling så är det inga speciella möten eller andra händelser kan man jobba från hemorten.

Detta är nackdelarna med mitt yrke
Produktionen är igång dygnet runt i hela landet så det kan bli väl intensivt vissa tider när ett projekt är i full gång. Mycket händer på natten, helger och helgdagar för det är då vi stör trafiken på spåret minst.

Detta är mina arbetsuppgifter under en typisk arbetsdag
En typisk arbetsdag börjar med att jag hämtar kaffe och pratar fem minuter med mina kollegor om det hänt något särskilt i deras projekt under natten.
Sen kollar jag om jag fått någon trevlig epost som behöver tas tag i direkt eller om jag kan följa kalendern.
Ofta är det ett par möten inplanerade som kan kräva lite förberedelse, vanligtvis sker dessa via Skype men man kan också få ta sig till en annan ort.
Emellan mötena fyller man tiden genom att hjälpa platschefen administrativt med projektplaner, dokumentation, tidsplaner, ekonomisk uppföljning och som bollplank om det behövs.
Skulle jag få några timmar över försöker jag vara ute i verkligheten och lära mig av teknikerna då jag till skillnad från många andra inte jobbat ute i spåret utan kommit in från sidan. Att ha förståelse och inblick i deras vardag är nödvändigt för att kunna göra ett bra jobb.

Utvecklingsmöjligheter inom mitt yrke är
Många av oss som jobbar i järnvägsbranschen är äldre och närmar sig pensionsålder. Det gör att det ständigt finns luckor att fylla om man vill utvecklas och prova nya saker.
Sen ligger järnvägen i tiden och det finns mycket jobb framöver!

Övrigt intressant/att tänka på med mitt yrke är
Möjligheten att påverka och vara med om att bygga framtidens infrastruktur som används av och påverkar så många människor är häftig. Järnvägsbranschen är och förblir en framtidsbransch ju mer vi försöker bli av med fossila bränslen. Det är högt ställda krav på säkerhet och punktlighet då vi ofta jobbar genom intensiva insatser, på udda tider på ett spår medans X2000 susar förbi 4,5 meter därifrån på det andra spåret, allt för att hindra tågtrafiken så lite som möjligt.