Marknadsassistent

Yrket marknadsassistent är omväxlande och man hanterar många arbetsuppgifter samtidigt. Arbetsuppgifterna omfattar allt från kundregister till trycksaksproduktion. För att klara arbetet som marknadsassistent måste man vara bra på att uttrycka sig, både i tal och skrift. Det är också ett plus om man har konstnärlig blick och talang för att kunna ta fram snyggt reklam- och informationsmaterial.

Man kan antingen arbeta som sekreterare och assistent på en marknadsavdelning, men det finns också marknadsassistenter som själva har en stor del eller hela ansvaret för marknadsföringen i ett företag eller i en organisation.

Arbetsuppgifter
Marknadsassistent är en benämning som egentligen täcker yrken med flera olika inriktningar. Det är svårt att skilja marknadsassistenten från yrket marknadsförare och yrkena går ofta i varandra. Som marknadsassistent arbetar man oftare med att producera marknadsföringsmaterial än med planering och strategi. Jobbet är ofta ansvarsfullt och omväxlande.

Marknadsassistenten har många kontakter med människor i och utanför företaget. Man har ofta telefonkontakter, till exempel med tryckerier eller reklambyråer. Oftast sköter man även företagets kontakter med kunderna. Om man till exempel finns på ett konsultföretag kan man vara assistent till projektledaren.

Till arbetsuppgifterna hör ofta produktion av reklam, utställningar och informationsmaterial. Antingen kan marknadsassistenten själv ta fram trycksaker eller jobba tillsammans med reklambyråer eller andra. Då är det marknadsassistenten som håller i uppdraget och till exempel begär in anbud, förhandlar om priser och sköter den administrativa hanteringen.

I jobbet som marknadsassistent ingår också ofta att sköta kundregister, uppföljning och statistik.

Utbildning
Som marknadsassistent bör man minst ha gymnasieutbildning, gärna med ekonomisk inriktning. De som arbetar med marknadsföring har dock ofta högskoleutbildning. Ofta kombineras högskoleutbildning i ekonomi, samhällsvetenskap eller teknik med marknadsföring och reklam. Att ha praktisk erfarenhet från försäljning och journalistik är värdefullt.

Vid några universitet och högskolor finns utbildningsprogram som är speciellt inriktade på marknadsföring. Det går också att välja marknadsföring som fördjupning inom ett ekonomprogram. Det går även att själv kombinera kurser i marknadsföring och andra ämnen till en examen.

Lämplig utbildning kan också finnas inom Yrkeshögskolan.

Utbildning finns också vid flera fristående skolor och institut.