Ordersamordnare

Ordersamordnare ser till att rätt beställning levereras till rätt plats i rätt tid.

En ordersamordnare planerar och kontrollerar ett företags inkommande och utgående order. Att rätt beställning levereras till rätt plats i rätt tid är en förutsättning för effektiv försäljning och kundservice. Därför måste en ordersamordnare vara strukturerad och ha en helhetssyn på processen, från inkommande order till levererad produkt samt uppföljningar med kund.

Arbetsuppgifter

Ordersamordnare är ett samlingsbegrepp för ett antal olika yrkesroller. Arbetsuppgifterna varierar mellan branscher och även mellan företag.

Grunden i en ordersamordnares arbete är att sköta inkommande och utgående beställningar, ta emot förfrågningar, skicka offerter och säkerställa att företaget håller avtalade leveranser. I arbetet som ordersamordnare ingår mycket planering.

Arbetsmiljö

Arbetsplatsen för ordersamordnare finns inom tillverkningsindustri, handel och transportföretag, men även andra företag som hanterar olika sorters order och beställningar. Yrket kan ha andra titlar till exempel orderadministratör, orderläggare eller flödeskoordinator.

Utbildning
Högskoleutbildning är den vanligaste vägen, men även Yrkeshögskola och vissa gymnasieutbildningar i kombination med arbetslivserfarenhet kan fungera.

Oftast krävs högskoleutbildning med inriktning mot logistik, inköp, ekonomi eller teknik. Högskoleutbildningarnas längd varierar beroende av val och examen, men är oftast mellan tre och fem år. Utbildningar inom logistik, ekonomi och teknik finns på flera platser i Sverige.Ibland kan en gymnasial utbildning och erfarenhet av liknande arbetsuppgifter räcka. Lämplig utbildning kan finnas inom Yrkeshögskolan.

Ibland kan en gymnasial utbildning och erfarenhet av liknande arbetsuppgifter räcka.

På företag som har många internationella kunder är det vanligt med krav på kunskaper inom fler språk.