Reservdelsspecialist

Intresse för bilar, service och försäljning är en bra grund för att bli reservdelsspecialist. Med hjälp av datorn söker man fram de rätta reservdelarna och säljer dem till kunderna. På en bilverkstad servar reservdelsförsäljaren även mekanikerna med reservdelar. Bra servicekänsla och kundfokus är viktiga egenskaper för att lyckas som reservdelsförsäljare.

Som reservdelsspecialist arbetar man antingen på reservdelsavdelningen på en bilverkstad eller i en tillbehörsbutik. Man kan också jobba med telefonförsäljning av reservdelar till bilar eller maskiner. Reservdelsspecialister kan också arbeta med försäljning över disk.

Arbetsuppgifter
Om man arbetar på en bilverkstad går jobbet i stort ut på att serva fordonsmekanikerna med reservdelar. Man behöver då känna till hur en mekaniker jobbar för att kunna ge bästa möjliga hjälp. I tillbehörsbutiken säljer man reservdelar och fordonstillbehör till kunder. Kunskaper om fordon är till stor nytta, eftersom man måste kunna ge kunden råd om hur delarna ska användas. Eftersom man arbetar med försäljning är det också mycket viktigt att ha ett intresse av att ge kunden god service.

Ett viktigt hjälpmedel i yrket är datorn, där man har en katalog över reservdelarna. Det blir allt vanligare att man skriver in fordonets registeringsnummer och söker fram delar utifrån det. I datorn registrerar man också beställningar av delar från mekaniker och kunder. Man registrerar även tillbehör och reservdelar när de kommer till lagret. I arbetet kan ingå att ta emot order, beställa varor, ta emot och packa upp gods. Även kassatjänstgöring och vissa administrativa arbetsuppgifter kan ingå i arbetet.

Utbildning
Utbildning från Fordonsprogrammet på gymnasiet är en merit för en blivande reservdelsspecialist. Dessutom är det en fördel att ha tidigare erfarenheter från försäljnings- eller annat servicearbete.

Lämpliga utbildningar kan även finnas inom Yrkeshögskolan.