Telefonförsäljare

Telefonförsäljare kan sälja allt från abonnemang till försäkringar med telefonen som arbetsredskap.

En telefonförsäljare skapar relationer med kunder via telefon i syfte att sälja eller väcka intresse för en vara eller tjänst. Man kan arbeta både med försäljning mot privatpersoner och mot företag. Att vara bra på att lyssna, kommunicera med kunderna och sälja är viktiga förmågor för en telefonförsäljare.

Arbetsuppgifter

Telefonförsäljare arbetar med att sälja eller väcka intresse för en vara eller tjänst. Arbetet utförs med hjälp av telefon och dator. Försäljningen sker antingen direkt till konsumenter (B2C – business to customer) eller till företag (B2B – business to business).

Arbetsmiljö

Telefonförsäljare kan både vara anställda i ett företag på en försäljningsavdelning, men kan också vara anställda på callcenter eller telemarketingföretag.

Säljaren sitter nästan alltid tillsammans med andra som också säljer. Det är för att hjälpa och stötta varandra. Det finns svenska företag som har verksamhet även i andra länder, vilket ger möjlighet att arbeta utomlands.

Utbildning

Det vanligaste är företagsförlagd utbildning. Ibland krävs gymnasieutbildning. Arbetsgivaren utbildar i säljteknik och produkt- och tjänstekunskap. Beroende på vad som ska säljas eller marknadsföras krävs olika typer av förkunskap. Det finns ofta inga formella krav på utbildning, men arbetsgivarna kan ställa krav på gymnasieutbildning.

Ibland krävs gymnasieutbildning för dessa arbeten.