Jag heter Ulrika, är 29 år och har jobbat som utbildningssekreterare i 2,5 år.
Jag valde mitt yrke på grund av
Jag har alltid varit bra på att skriva och i mina tidigare tjänster har jag jobbat med protokollskrivning. Det tycker jag är roligt. Sen gillar jag att arbeta med rutinframtagande och implementering, vilket är det jag fått göra mest. Ordning och reda tycker jag om!
Jag har följande utbildning
Just nu har jag en högskoleexamen i ekonomisk historia. Och snart så tar jag en kandidatexamen i statsvetenskap.
Denna utbildning krävs för mitt yrke
Jag tror inte det krävs en specifik utbildning då jag började jobba innan jag tog examen. Det krävs mer meriter och erfarenhet av liknande arbetsuppgifter, till exempel som sekreterare och administratör. På gymnasiet gick jag en samhällsvetenskaplig linje med språkinriktning, jag tror det krävs en samhällsvetenskaplig utbildning men gymnasienivå har räckt hittills.
Detta är fördelarna med mitt yrke
Jag har en ram för mitt arbete som min chef lägger, men inom ramen får jag besluta mycket själv och behöver vara flexibel. Eftersom jag jobbar med rutiner får jag bra kännedom om en verksamhet när jag sätter mig in i den och föreslå ändringar och utvecklingsområden. Det är ett jobb med hög flexibilitet och ansvarstagande.
Detta är nackdelarna med mitt yrke
Ibland kan det kännas som att jag underpresterar lite eftersom det inte är alltid man ser resultatet av det jag gör på en gång. När rutiner inte fungerar så märks det väldigt tydligt, men när det fungerar så märks det ju inte. Därför är det inte lätt för alla andra på min arbetsplats att se vad jag har jobbat fram.
Detta är mina arbetsuppgifter under en typisk arbetsdag
En typisk arbetsdag svarar jag i telefonen, besvarar mail och gör utskick, sitter på ledningsgruppsmöten och skriver protokollen.
Sedan småintervjuar jag mina kollegor för arbetet med rutinframtagande och implementering samt lägger scheman.
Utvecklingsmöjligheter inom mitt yrke är
Jag började med att rensa arkiv, alltså sortera papper till stadsarkivet, och är nu ansvarig för att ta fram och implementera rutiner i verksamheten. Därmed håller jag också i verksamhetsmöten där jag är föredragshållare då jag är en av de med bäst koll över verksamheten. Så utvecklingsmöjligheter finns absolut, det är lite vad man själv vill göra. Personligen gillar jag verkligen ordning och reda, och har därför valt att utvecklas mer inom det.
Övrigt intressant att tänka på med mitt yrke är
För att trivas med mitt jobb behöver man vara organiserad. Eftersom man jobbar med just rutinframtagande och implementering så behöver man själv vara strukturerad i sitt arbete.
Det är en fördel att jobba på en stor arbetsgivare eftersom det finns så mycket du kan göra, det är lättare att testa på något nytt eftersom vi har ett bra samspel mellan förvaltningarna. Det gör att man kommer i kontakt med yrkesgrupper som man inte visste att de fanns.
Eftersom Helsingborgs stad är en stor stad går det också att få tillgång till olika kompetenser, själv har jag till exempel jobbat med olika projekt på olika platser när det funnits behov. Det har gett mig möjligheten att testa på olika yrken. Dessutom finns det alltid någon inom staden som man kan fråga om man behöver hjälp med en fråga.